woensdag 16 oktober 2013

When nature calls...

Oke, genoeg gegokt, nor de parke begot! Eerst nog een stopke bij de hoover dam. Mannekes... das gen klein dammeke! Sterk staaltje bouwkunst voor de jaren 30. Volgende stop? The grand canyon!!! En grand is echt nog wel een understatement! Den eerste keer dat ik iets kleiner had verwacht dan het effectief is... Ma oordeelt sebiet gerust zelf!

Hoover Dam - uitzicht van op brug.
Onderweg naar daar nog ff gestopt en per toeval een bord gezien me kogelgaten... IN 2 RICHTINGEN!! Amerikane zijn toch een soort apart zenne. Aangekome bij de canyon hebbe we dan ne pas gekocht voor 80 dollar, dieje is geldig in alle nationaal parke en anders ist 25 per park. Save money money money!!! Wij hebben de south rim bezocht over twee dagen zo dawe zowel sunset als sunrise konde zien, magnific! Een stukske afdale nor de canyon zelf hoort der natuurlijk ook bij. Een half uurke nor benede en dan terug naar boven want we hadde toch ni genoeg tijd om de heel afdaling te doen. Om ff een idee te geven hoe heet het daar is: ik heb 1,5 liter water gedronke op da klein stukske... Er stond ook een bord dat der een vrouw gestorven was door dehydratatie. En ni zomaar iemand, marathon loopster me nen best time van just iet onder 3 uur... Slik!

Kogelgaten - Onderste rij is naar de weg gericht...
Grand grand graaaaaand Canyon.
Zonsopgang vanaf de south rim.
Helemaal nog ni uitgekeken op dees canyon ma we moeste al voort naar de volgende: antilope canyon. We zijn daar totaal oververhit aangekome en er was een meertje, plonske doen mijn gedacht! Da bleek gen klein meertje te zijn ma het gigantische Lake Powell, wij hebbe gewoon ma een klein stuk gezien. Normaal was da ook betale, ma onze pas telde ook, awe yeah!! Derna was het al redelijk laat, ma toch is gon hore voor die canyon. Der ware der namelijk twee en beide ni geldig me onze pas want das prive bezit. Den eerste waar we kome prees natuurlijk de zijne als vele beter en goeikoper. Ne gezellig dikken indiaan heeft ons dan nog wa tips gegeve over de omgeving en alles wa dieje mens zei bleek te kloppe, the fat indian was legit! Volgenden dag dan naar die canyon gegaan en nogmaals, de mens had gelijk, adembenemend schoon. Elke inch van de canyon heeft 1000 jaar nodig gehad om te vormen, geschift! De canyon loop ook geregeld onderwater door flash floodings, heel snelle regens waardoor er al mense zijn gestorve in die canyon. Ma gene paniek, ze hebbe nu één touwladder hange... voor ne groep van 30 mense?! Der is nog werk on da plan me dunkt! De canyon was ook ma just terug volledig ope vanwege zone flash flooding, sjanceke!

Antelope canyon.
Van onzen indiaan (ik zou eigenlijk native American moete zegge ma ben de politiek correct gedoe nu al kotsmuug) ook nog nen tip gekrege om Horse Shoe Gorge te gaan bekijken en hij had wederom gelijk, wa een prachtig zicht. Benede waren zelfs een paar klein huizekes, zalig om te wonen ma moeilijk om zat na huis te gaan denk ik dan...

Horse Shoe Gorge - Panorama zicht.
Origineel ni op de planning, ma we moeste ni veel rondrijden voor Zion park, das dan ook schoon meegenome en wederom geldig me onze pas (wa nen top aankoop). Omda we daar ni veel tijd konden spenderen, Caroline had minder tijd dan wij, hebben we daar ni al te veel kunnen zien, mor toch een tarantula gezien tijdens ons kort wandelingske. Wij woue ook nog heel graag dino voetspore zijn, boys will be boys! Die ware daar ook in de buurt en gelijk klein kinnekes kei gefascineerd ons ogen de kost gegeve.

Itsie bitsie spider...
DINOOOOO´S!!!
We hadde al goei weer gehad (lees snikheet) ma da was klein bier tegenover Death Vally. Den thermometer klokte af op 47º, hot as hell! Death Vally heeft ook nog andere uiterste zoals het laagste punt in Noord Amerika, 10 talle meters onde de zeespiegel. We hebben daar ook gewandeld in een uitgedroogde rivier, heel plezant want af en toe moeste we ergens over klimme. Na nen tijd toch moete opgeve want de klims werden iets te groot...

It´s getting hot in here...
Badwater Basin.
Natural Bridge
Uitgedroogde waterval.
Overnachte in Death Vally is ook ni van zelfsprekend, snachts ist daar nog altijd 42º, weinig geslape! In al die hitte en droogte staat scotty's castle, da veel weg heeft van een oase, een soort zelfvoorziend kasteel da voor diejen tijd (jaren 20) heel vooruitdenkend was. Iets te duur om den binnekant te gaan bezichtige, dan maar naar ne vulkanische krater. Ik kon het natuurlijk ni late om naar benede te gaan, de ander 2 hebbe wijs bedankt. Naar benede gaan was easy peasy. De grond benede was volledig gebarste van de hitte, graaf om te zien. Terug na boven was een ander paar mouwe, vaak moete stoppe omda het nimeer ging. Zonder zwans een van de zwaarste dinge da ik ook gedaan heb. Het feit dak ma nen halve liter water bij had, deed er dan ook geen goe aan...

Scotty´s Castle - Of zegt maar oase.
Me wa airco kan ik hier wel een paar weke vertoeve...
De vulkanische krater, uitblijve zeg ik u!
Hitte heeft de grond doen scheuren.
Death Vally verlaten en onderweg na Yosemite, maar daar brande het nog altijd. Damn, afwachte of we gaan binne kunne. We hebben vlak voor Yosemite aan Lake Mono gecampeerd, heel schoon plaatske en vlak voor het slapen gaan nog Cayotes horen huilen in de verte. Smorgens tentje ope doen en wakker worden me de hertjes...

Goeiemorgend!!
In de morgend gaan zien of we Yosemite binnen mochten en da was mogelijk ma we moesten we rond rijden want de normale weg was nog wel altijd gesloten. Een uur of 4 rondrijden ma effenaf geen spijt van! Aangekomen en direct gestopt bij El Capitan. Tom Waes ge zijt nog ne grotere zot dan ik dacht!  Aan de camping moeste we ook alles beerveilig maken, inventieve beestjes nort schijnt... Heel veel gewandeld naar toppe en watervallen, iets te veel om ver in detail te gaan. Ook nog in een bergriviertje gezwommen, iet te kou om nog eens te doen! We hebbe een permit kunne krijgen om naar den top van den half dome te hiken, een massive rotsblok die verboven Yosemite vally uit steekt. In 2 dagen naar boven, me een groot deel van ons grief. Halverwege overnacht me de nodige dorstlessers, uiteraard!

Jammer en helaas - Yosemite afgebrand!
El Capitan.
Hungry hungry hungry bears!
Lower Yosemite Falls

Bergmeertje - IJSKOUD!!

Half way to half dome - Moet gevierd worden!
Laatste loodjes...
Dan rest er mij enkel nog te zeggen: sparen en stoppe me naar mijn fotokes te staren, zelf doen die handel, ge gaget u ni beklagen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten